RECOMANACIONS
Si has llegit un llibre que t’ha fet plorar, riure, somiar, viatjar, … gaudir, per què no el recomanes?
Prem a sobre d’aquest suro virtual i recomana un llibre per 1r o 2n ESO! I si és un llibre per 3r o 4t, recomana’l aquí.
DINÀMIQUES DE LECTURA
Llegir per gaudir, viure altres vides, comprendre altres realitats. Llegir per conèixer-se. Llegir per dubtar. Llegir per preguntar-se.
Fem portades i contraportades i il.lustrem llibres
Club de lectura
Compartim la lectura tot fent conversa entre tot el grup d’una mateixa història. L’alumnat fa el resum de la història, expressa opinió, fa connexions, fa prediccions… i aprenen a fer escolta activa.
Aquest és un recull d’idees per a fer la dinamització de les intervencions orals sobre experiències i opinions al voltant de la lectura, per part de l’alumnat, del professor mateix, o de personatges coneguts.Parlem dels llibres
Bookdates
En grups de 2 parlen de llibres durant 3 minuts i…. canvi de parella!
Booktrailers
Infografies
Actuem
Actuar per llegir en veu alta l’ànima pròpia i la dels altres, per escriure amb la veu i el cos utilitzant la nostra lletra per representar-nos autèntics mitjançant la màscara anònima dels personatges. Llegir, escriure, actuar… viure!
Visita de l’autor
Dins el marc de l’assignatura de llengua catalana, enguany els alumnes de 1r han llegit el llibre Presoners del mar, d’Arturo Padilla. L’han llegit, l’han gaudit i han compartit la història en un club de lectura.
A més, han gaudit de la visita del mateix autor. I ja coneixem la càrrega emotiva que comporta compartir una xerrada amb l’autor d’un llibre que els ha enganxat a la majoria.
TEMPS DE SILENCI. LECTURA PER PLAER
El curs 2006- 2007 l’Institut va establir un període de lectura sistemàtica dins l’horari lectiu de l’alumnat de 1r i 2n ESO, que ha passat per diferents maneres de treballar. El curs 2016-2017 es va instaurar el temps de silencis per a tot l’alumnat d’ESO i Batxillerat. Es tracta de fer una aturada de 20 minuts diaris de lectura per plaer. El centre es queda en silenci perquè tots (professorat i alumnat) llegim allò que volem. No tenim ni control ni seguiment dels llibres que llegeixen. Tenim, però, un recull de narracions curtes titulat “Si tens 20 minuts, obre’m” per tots aquells que ho vulguin aprofitar.
La segona o tercera setmana del curs es converteix en una setmana d’escalfament del temps de silencis (llegim per plaer), on intervé tot l’equip docent de 1r i 2n ESO.
Tenint en compte que aquest és un projecte de centre, tots som responsables del seu acompliment i de la seva execució: alumnat, pares, docents, … Els tutors i tutores, però, hi participen d’una manera directa i exemplificadora. Les tasques que fan són:
- Lliuren una carta informativa a les famílies.
- Expliquen a l’alumnat que el professorat també llegeix i argumenten quins són els llibres que més els agrada llegir. També poden recomanar algun llibre ja que es tracta de crear proximitat i complicitat. El modelatge i el fet de tenir un referent és una eina importat perquè el nostre alumnat pugui canalitzar les seves inquietuds.
- Exposen que és la setmana de la reivindicació o declaració d’un principi i d’un dret de tots aquells que amb els anys s‘han anat fent lectors. Els reparteix uns adhesius per poder reivindicar aquest dret i adopten el compromís d’enganxar-los a la carpeta.
- Defineixen i argumenten què vol dir ser lector. Fan difusió dels pòsters o murals relacionats amb la lectura i logos a l’aula.
- També demanen a l’alumnat que dissenyin un punt del llibre personalitzat, que serà el que deixaran al llibre que estiguin llegint.
Les tasques de l’equip docent són:
- Posar-se l’adhesiu, on es declara com a lector, i dur-lo durant tota la setmana.
- Dedicar una part de l’hora lectiva a compartir amb els nois i noies les seves experiències lectores i portar a l’aula algun llibre per recomanar i comentar amb els alumnes. Pot ser un llibre que dur
- ant l’adolescència els agradés molt per alguna raó o el llibre que estan llegint ara.
Les tasques del professorat de llengua a primer d’ESO són:
- Explicar què significa llegir i els tipus de lectura que fem.
- Explicar el logo amb el power point.ELS DRETS DEL LECTOR
- Explicar que, a part dels llibres, llegim moltes altres coses; és a dir que la lectura forma part de la nostra rutina i quotidianitat. Recordar que hi ha moltes maneres de llegir, i l’ordinador n’és una, però no podem descuidar aquell recurs que fins ara ens ha acompanyat i ha guiat tot el nostre procés d’aprenentatge i, a més, ens ha permès gaudir moltes hores en sile
- nci i endinsar-nos en la vida d’altres: les seves aventures, les seves passions, els seus ideals, … es tracta del llibre en paper.
- Visionar el video . Comentar-lo amb l’alumnat.
- Parlar dels drets dels lectors (del llibre Com una novel·la de Daniel Pennac)seguint la presentació i afegint ex
periències personals que il·lustrin el dret esmentat. També es pot fer servir el resum. - Demanar a l’alumnat que es prengui seriosament aquest activitat de centre ja que els serà divertida i molt útil. No respon a un caprici de centre, sinó a una necessitat col·lectiva de millora de la nostra competència comunicativa en comprensió lectora. Llegim per aprendre i llegim per plaer.
Les tasques del professorat de llengua de segon d’ESO són:
- Explicar què significa llegir i els tipus de lectura que fem.
- Explicar el logo amb el power point. presentació lectura a laula 2 ESO
- Demanar que, individualment durant 2 minuts, facin una llista on posin tot el que es pot fer amb un llibre. Es pot donar un exemple com ara falcar una taula que coixeja.Fitxa què significa llegir i
- Posar la llista en comú en grups de 3 i fer-ne una de sola amb totes les idees. Estaria bé que fessin la llista en un DIN-A3 amb el títol i que la pengessin a l’aula.
- Ensenyar les imatges del power point i seguir el mateix procediment anterior: primer que pensin individualment en el que els suggereix i després que ho posin en comú en grups de 3.
- Clicar sobre el link al power point on posa wordle. D’aquesta manera s’accedeix a una pàgina web i allí cal clicar create your own.
- Escriure les paraules de l’alumnat just a sota de Paste in a bunch of text on hi ha un requadre. Un alumne escriu les paraules mentre els altres dos membres del grup les comenten.
- Clicar a “go” quan tots han escrit les paraules. Es crearà un núvol de paraules. Cal guardar-lo per poder imprimir-lo més tard i penjar-lo a l’aula.
- Demanar a ‘’alumnat que es prengui seriosament aquest activitat de centre ja que els serà divertida i molt útil. No respon a un caprici de centre, sinó a una necessitat col·lectiva de millora de la nostra competència comunicativa en comprensió lectora. Llegim per aprendre i llegim per plaer.
Aquesta és una presentació de la lectura sistemàtica que van fer ja fa uns anys.