Per què aquest bloc?

 

La lectura ens atrapa. Gaudim llegint. Aprenem llegint. Les paraules prenen el seu valor. Compartim paraules. Llegim i escrivim. Escrivim per aprendre. Escrivim per crear.

En aquest bloc, la Comissió de llengües i el Grup impulsor TIL, ILEC i ARA ESCRIC de l’Institut Joan Oró de Lleida us volem ensenyar què fem per compartir aquesta il.lusió amb el nostre alumnat!!!!

Projecte ILEC (Impuls de la Lectura)

 El centre va participar en el projecte ILEC (Impuls de la lectura) del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya des del curs 2012-13 fins el 2014-2015.

Aquest projecte té com a  objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes. Es treballa amb l’alumnat de 1r i 2n d’ESO i el projecte es fonamenta sobre tres eixos:

1.- Saber llegir

L’aprenentatge de la lectura com a desenvolupament de la capacitat de llegir, de comprendre i d’interpretar textos.

2.- Llegir per aprendre

L’ús de la lectura per a l’aprenentatge. Els alumnes han de tenir la capacitat d’utilitzar la lectura com a eina per a l’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements en totes les àrees del currículum.

3.- Llegir per plaer

El gust per llegir s’adquireix desenvolupant l’hàbit lector i fomentant la lectura sistemàtica en qualsevol suport, aprenent a reflexionar sobre el que s’ha llegit, sabent-ho explicar mitjançant evidències orals o escrites i sabent-ho compartir.

Hem participat en els Tallers de lectura (on es treballa i es reflexiona a l’entorn de quatre estratègies lectores, primer en unes sessions formatives i/o informatives, després de modelatge i finalment d’aplicació i execució a l’ aula per part dels professors implicats). Hi ha un grup de treball (Grup Impulsor) que, conjuntament amb la Comissió de llengües, s’encarrega de l’organització i de les tasques que s’han de realitzar.

També aquest any continuem, i, en certa manera, consolidem la proposta de les hores de lectura sistemàtica a les aules per augmentar la competència comunicativa lingüística i el desenvolupament de l’hàbit lector dels  nostres alumnes. Es tracta de reservar vint minuts del nostre temps d’aula durant tota la setmana  per llegir i parlar del que s’ha llegit a tota l’ESO i el batxillerat. A més de moltes altres activitats que es van concretant al llarg del curs (setmana de sensibilització i d’escalfament, participació i compromís família-escola, xerrades literàries, hora del lector, lectura en veu alta, …).

 

Projecte Ara Escric

També hem participat al programa araESCRIC, impulsat pel Departament d’Ensenyament, que té com a objectiu millorar la competència escrita dels alumnes per augmentar-ne la capacitat de comunicació i el rendiment acadèmic, i així afavorir-ne l’èxit educatiu. Aquest programa s’ha desenvolupat des del curs 2015-2016 fins al 2017-2018.

 

Avancem: Ensenyament i Aprenentatge integrat de les llengües

L’objecte del programa Avancem és reforçar la competència plurilingüe dels alumnes implementant un ensenyament de les llengües competencial que incentivi i faciliti la col·laboració i el treball coordinat entre els professors de llengua. Aquest programa s’ha desenvolupat des del curs 2015-2016 fins al 2017-2018.