L’APS, Aprenentatge i Servei, és una proposta educativa curricular de 4t d’ESO que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un únic projecte ben articulat, en el qual els nois i les noies participants aprenen al mateix temps que treballen en necessitats reals de l’entorn amb la finalitat de millorar-lo.
L’APS implica aprenentatge associat al servei, ajuda a comprendre la realitat, a revisar la pròpia acció i a millorar-la. També porta implícit un servei, que mira de ser real, de qualitat i autèntic, ja que parteix de necessitats reals. S’intenten desenvolupar activitats prosocials amb un impacte formatiu i transformador en els i les participants i el seu entorn.
Des d’un punt de vista pedagògic es considera un projecte, perquè té una clara intencionalitat, està planificat i és avaluat per part de l’equip de persones educadores de referència.
L’APS no seria possible sense una participació activa per part dels nois i de les noies que el duen a terme i que es concreta des de la detecció de les necessitats fins al disseny de propostes de millora.
Finalment, l’APS requereix una reflexió que implica una presa de consciència d’allò que s’està fent i de la seva utilitat i, també, una anàlisi sobre el procés, els aprenentatges i l’impacte del servei que s’ha fet.
L’APS del Joan Oró rep el nom de “Gira’m el món” i curs rere curs intenta estar a l’alçada de la definició del que un bon APS hauria de ser. Les opcions de servei que es proposen al nostre centre inclouen experiències tan diverses com les següents:
Fem memòria: és un APS vinculat a les ciències socials i pretén intercanviar i aprendre experiències amb la gent gran sobre esdeveniments històrics propers del segle XX.
Biblioteca: és de caire transversal i la seva intenció és realitzar una intervenció en la millora de la biblioteca escolar i amb l’alumnat de 1r d’ESO del centre.
Projecte Plogging: és un APS relacionat amb les àrees de física i química, biologia i geologia i educació física i consisteix a dissenyar una ruta en l’entorn proper i fer una recollida de residus per, després, analitzar-los i treure conclusions.
Parelles lingüístiques: aquest APS es vincula a la matèria d’anglès i treballa diferents activitats orals i jocs en anglès pensats per a l’alumnat de 1r d’ESO de l’institut.
Tria d’optatives: és un APS transversal en el qual alumnat que ha cursat les diferents matèries optatives que es realitzen a 4t d’ESO orienta l’alumnat de 3r d’ESO de cara a la selecció d’aquestes assignatures el curs següent.
Posem un peu a l’institut: també és una proposta transversal que consisteix a dur a terme una actuació a l’escola Francesco Tonucci de Lleida per donar resposta als dubtes que pugui tenir l’alumnat de 6è de Primària relacionats amb l’institut i, també, a organitzar diversos jocs de cohesió.
Padrins 3.0: és un APS lligat a la matèria de digitalització que té com a objectiu principal l’ensenyament de l’ús de noves tecnologies a la gent gran (Instagram, tik tok, tractament d’imatges, correu electrònic…).
Preparem les orles: APS transversal en què algunes de les persones integrants de la Comissió de Festes de l’institut són les encarregades d’organitzar la celebració de la festa de les orles de final d’etapa.
Com veieu, el nostre “Gira’m el món” el conformen un reguitzell d’alternatives que pretenen ser engrescadores i motivadores, actuals i, sobretot, útils, dins de les quals tot l’alumnat de l’institut hi pot trobar el seu lloc, la seva manera de sumar, de contribuir i d’aprendre del món.
INS Joan Oró
Ctra. Saragossa, km 464,2
25194 LLeida
T. 973 268399
E. insjoanoro@xtec.cat